COVID-19

Bijna iedereen kent wel iemand die COVID-19 heeft doorgemaakt. Van mild tot ernstig. Veel mensen hebben daar nog lang klachten van. Met name vermoeidheid, longklachten, verminderde conditie, spierpijn, etc.. Bij de ene duren deze klachten langer dan bij de ander.

Die klachten zijn heel vervelend, maar er is zeker een manier om hier zo optimaal mogelijk mee om te gaan en zouden kunnen bijdragen aan een sneller herstel. Hierbij is voeding een onderdeel.

Voeding en COVID-IT

Tijdens de corona heeft je lichaam erg hard moeten werken om het virus uit het lichaam te krijgen. Hierdoor ben je mogelijk wat kilo’s afgevallen, omdat de eetlust ook niet optimaal was. Maar wat kun je met voeding doen?

  1. Eiwitten: eiwitten hebben we nodig voor het opbouwen van de spiermassa. Je hebt dus iets meer eiwitten nodig dan dat je normaal gesproken nodig zou hebben.
  2. Volwaardigheid: naast eiwitten is natuurlijk de totale voeding van belang. Voldoende energie, voldoende vitamine en mineralen, etc..
  3. Smaak: Door de corona kan de geur en/of smaak minder zijn. Door middel van kruiden en specerijen kun je meer smaak geven aan de voeding.
  4. Training: Je kunt eiwitten eten wat je wilt, maar zonder te bewegen kan je lichaam er niet mee doen wat ze ermee zouden moeten doen. Andersom net zo. Als je veel traint en te weinig eiwitten eet, gaat dit ook ten kosten van je spiermassa en wordt dit niet opgebouwd.

Heb jij corona gehad, of ken jij iemand die corona heeft gehad en nog veel klachten heeft? Maak dan gerust een afspraak om te kijken waar je in de voeding nog winst kunt behalen.