De eetwissel

Corona heeft heel de wereld getroffen en er is ontzettend veel gebeurd. Veel mensen hebben thuis gewerkt en minder gesport, maar zijn wel hetzelfde of meer blijven eten. Wil jij die laatste twee maanden nog wat aan je voeding doen, zodat je het nieuwe jaar vol goede moed kan starten is de eetwissel wellicht iets voor jou!

Benieuwd? Lees dan gerust verder

Wat is de eetwissel?

De eetwissel is een weg naar een gezond eetpatroon die er per persoon verschillend uitziet. Door middel van heel kleine stapjes ga je langzaam dingen veranderen. Waarom? Omdat kleine stapjes makkelijker vol te houden zijn en sneller een gewoonte worden dan grote stappen.

Hoe toe te passen?

Waarschijnlijk heb je een doel voor ogen wat je wilt bereiken met de gezondere voeding. Iedereen heeft een eigen doel en een eigen plan. Wellicht is het makkelijk notitie app of een bestandje bij te houden welke doelen je voor ogen hebt en welke eetwissels je daarvoor gepland hebt. Er zijn vele wegen die naar gezondheid leiden en er zijn dus ook meerdere wegen die je kunt toepassen met de eetwissel.

Van ongezond naar gezond
De omschrijving zegt het eigenlijk al. Met deze manier verander je voeding- /drinkengewoonten die ongezond zijn (buiten de schijf van vijf). Denk hierbij aan van frisdrank/sap naar water of van smoothies naar een stuk fruit.

Is deze stap te groot en heb je liever nog een middenweg kan dat natuurlijk ook. Bijvoorbeeld van frisdrank, naar light frisdrank, naar water. Of van 1 liter frisdrank naar een halve liter, naar 1 glas naar niets. Hetzelfde doel, maar met wat extra tussenstapjes, waardoor er ook sprake is van een grote verandering in op een rustig tempo. Dit maakt de slagingskans groter.

Van dierlijk naar plantaardig
Wil je minder gebruik gaan maken van dierlijke producten, ga hier dan ook stap voor stap mee aan het werk. Vervang bijvoorbeeld vlees door peulvruchten (bruine bonen, kidney bonen, witte bonen, linzen, etc). Vleeswaren zou je kunnen vervangen door hummus (met tomaat/komkommer is het nog lekkerder) en 100% pindakaas (pindakaas met banaan ook een heerlijke combinatie).

Aan de slag!

Genoeg handvatten om hiermee aan de slag te gaan? Om jullie op weg te helpen zal ik nog wat voorbeelden geven van wissels die je kunt maken.

  • Van witbrood naar volkorenbrood
  • Van witte naar volkoren pasta / van witte rijst naar zilvervliesrijst
  • Van salami naar een eitje op brood
  • Van vla als toetje naar halfvolle/magere yoghurt of een schaaltje fruit
  • Van snoep naar rauwkost/fruit

Nu kun je lekker zelf aan de slag! Moeite hier mee, maak dan gerust een afspraak!

Voor meer informatie over de eetwissel kun je terecht bij Vital Generation of bij het voedingscentrum.