Junkfood!

Herken je het gevoel dat je iets móét eten wat lekker veel calorieën bevat? Zeg, maar gerust junkfood! Bij het zien of ruiken van calorierijke voeding willen we dit eten, maar bij groente of fruit hebben we dat over het algemeen niet. Hoe komt het toch dat dat zo verslavend is en je een goed gevoel geeft?

Dit begint al bij je geboorte. We worden namelijk geboren met een voorkeur voor veel calorieën. Alleen onze hersenen weten nog niet zo goed welke smaken er samen gaan veel calorieën. Wanneer we iets eten, wordt dit geregistreerd in ons beloningscentrum. De volgende keer dat we die voeding zien, willen we er graag meer van.

En ja, energie in de vorm van calorieën hebben we nodig om te kunnen leven. Alleen in de huidige samenleving nemen we veel te veel energie tot ons. Het is voor de hersenen erg lastig om het te winnen van deze verleidingen.

Volgens onderzoekers wordt er niet echt gesproken van een verslaving. Er zijn overeenkomsten, maar ook veel verschillen met een drugs- of alcoholverslaving. Je hebt bijvoorbeeld niet steeds meer nodig om hetzelfde gevoel te krijgen en er zijn ook geen ontwenningsverschijnselen als je stopt met calorierijke voeding.

Er is wel veel onderzoek gedaan naar hoe onze hersenen reageren op het zien van eten. Is dit hetzelfde als bij een drugs- of alcoholverslaving. Alleen is hiervan het bewijs niet voldoende om dat te kunnen en mogen zeggen. Wat we wel kunnen zeggen is dat de manier waarop je over bepaalde voeding denkt het beloningsysteem sterker of minder sterk wel waar te nemen is.

Met een gezondere mindset kan het calorierijke eten minder aantrekkelijk worden. Hier wordt nog verder onderzoek naar gedaan.

We kunnen er dus waarschijnlijk wel aan bijdragen om minder behoefte aan calorierijke voeding, maar dat vergt veel van onze doorzettingsvermogen. Dus als je wilt opletten met wat je eet en probeert geen calorierijke voeding te eten, krijg je na een poosje zin in deze producten. Dat maakt het moeilijk om zo een voornemen langer vol te houden. Uiteindelijk zal het een nieuwe gewoonte worden en gaat het waarschijnlijk ook allemaal makkelijker.

Een aantal tips om de kans op calorierijk eten te verkleinen:

  • Maak een planning voor het eten over de gehele dag
  • Ga boodschappen doen aan de hand van een boodschappenlijstje waar je niet vanaf wijkt
  • Ga niet op een lege maag je boodschappen doen
  • Je hoeft niet altijd iets lekkers in huis te hebben voor bezoek. Vaak eet je dit toch zelf op
  • Vraag hulp bij tegenslagen

Wil jij ook graag je gedrag veranderen en gezonder gaan eten, maak dan gerust een afspraak voor professionele begeleiding.