Ontbijt

Ga jij wel een zonder het ontbijt van huis? Of moet je juist ontbijt op hebben om enigszins te kunnen functioneren? De meningen over wel of niet ontbijten zijn verdeeld. In deze blog vind je verschillende redenen om wel te ontbijten.

Opstarten

Als je slaapt gaat je lichaam ook in rust. Dit betekent dat je spijsvertering wel wat werkt, maar een stuk langzamer dan overdag. Door een ontbijt te eten laat je je lichaam eigenlijk weten dat je weer wakker bent en je lichaam weer aan het werk kan met het verteren van de voeding.

Energie

Eten levert calorieën en dat geeft je lichaam energie! Dit ontstaat doordat er voeding verteerd wordt Zo kun je goed functioneren en concentreren.
Daarnaast levert ontbijten nog veel andere goede voedingsstoffen die het lichaam nodig heeft.

Minder trek

Als je goed ontbijt heb je een minder grote kans op lekkere trek later op de dag. Je lichaam heeft de voedingsstoffen nodig en gaat een weg zoeken om deze toch binnen te krijgen. Hierdoor krijg je vaak trek in de lekkere dingen. Wanneer je wel ontbijt is dat niet of in ieder geval minder het geval en weet je je over het algemeen beter in de hand te houden.

Gezond gewicht

Uit onderzoek is gebleken dat mensen die ontbijten minder vaak overgewicht hebben dan mensen die niet ontbijten. Daarom is het ontbijt zo’n belangrijke maaltijd van de dag hebben. 

Lekker gevoel

Vaak als je niet of een minder goed ontbijt hebt merk je pas wat voor een effect ontbijten heeft voor het lichaam. Mensen die wel ontbijten voelen zich over het algemeen positiever. Ook omdat er later minder sprake is van trek in lekkere drinken en het makkelijker is om daar ook nee tegen te kunnen zeten.

Concentratie

Wanneer je ontbijt luk het je om je beter te kunnen concentreren op het werk. Dit omdat het lichaam de energie heeft dit te kunnen doen.

Wat is dan een goed ontbijt?

Een ontbijt bevat zo’n 300-400 calorieën en bevat belangrijke voedingsstoffen als calcium, vitamine B2, vitamine A en vezels.

Heb je nou moeite met ontbijten, begin dan klein. Neem bijvoorbeeld een schaaltje yoghurt of kwark. Over het algemeen gaat dat makkelijker dan wanneer je een boterham of een cracker eet. Of zorg dat je onderweg altijd wat bij je hebt, zodat als je trek krijgt wat kan pakken, zonder dat je wellicht een ongezondere keuze gaat maken.

Wat kun je eten als ontbijt:

  • Halfvolle of magere yoghurt/melk met havermout of muesli zonder toegevoegde suikers en evt. wat fruit.
  • Volkoren boterham + boter + mager beleg
  • Volkoren crackers + boter + mager beleg
  • Bord brinta (zonder suiker)
  • Gekoot eitje (eventueel bij/op brood)
  • Omelet + groenten

Probeer in het ontbijt ook eens wat groente te verwerken. Bijvoorbeeld door middel van een volkoren boterham + boter + 30+ kaas en wat plakjes tomaat. Dit telt mee bij de 200-250 gram groentje je dagelijkst zou moeten eten.