Suikers deel 1

Op dit moment is er veel te doen rondom suikers. Waar voorheen vet de boosdoener was voor een ongezond lichaamsgewicht, is dit nu het geval met suikers. Klopt het dat deze suikers inderdaad zo gevaarlijk zijn? Maar er zijn toch ook gezonde suikers? Ik heb toch ook suikers nodig om te leven? In dit eerste deel van de blog krijg je antwoorden op deze vragen.

Wat zijn suikers en waarvoor hebben we suikers nodig?

Suikers zijn een vorm van koolhydraten. In de voeding kunnen suikers verschillende functies hebben: zoetstof, smaakmaker, vulmiddel, conserveermiddel, kleurmiddel, structuur en zo zijn er nog meer functie.
In het lichaam is de voornaamste functie van suiker om als brandstof te fungeren. Met name voor onze hersenen en rode bloedcellen zijn er koolhydraten nodig. Suikers geven het lichaam energie om te kunnen functioneren.

Vertering van suikers

Na het eten van suiker gaat het lichaam aan de slag om dit te verteren. Na de vertering komen suikers voornamelijk in het bloed terecht als glucose. Deze glucose kan snel opgenomen worden door weefsel die het kunnen verbranden. Ook kan glucose omgezet worden tot glycogeen en tijdelijk opgeslagen worden in de lever en spieren. Het lichaam kan maar een kleine hoeveelheid glucose opslaan. Veel suikers worden verbrand maar als je meer suikers binnen krijgt dan dat het lichaam kan verbranden, wordt deze glucose omgezet tot vet. Als je een tijdje geen suikers hebt gegeten, maar het lichaam deze wel nodig heeft, kunnen deze uit de voorraad van de lever en spieren gehaald worden.

Bij het verbranden van suikers maakt je lichaam geen onderscheid tussen de suikers uit fruit of uit bijvoorbeeld snoep. Alle suikers worden op dezelfde manier omgezet en opgenomen in het lichaam.

Maar fruitsuikers zijn toch juist gezond? Nee, naast suikers bevat fruit nog andere belangrijke voedingsstoffen. Vezels, vitamine en mineralen die het lichaam nodig heeft en wat fruit dus gezond maakt.

Hoe kun je ervoor zorgen dat je niet teveel suiker binnen krijgt?

  • Lees de etiketten
  • Maak gezond eten aantrekkelijk (mooi opgemaakte borden, figuurtjes van groente en fruit, etc.)
  • Zorg voor variatie
  • Leg nadruk op de voordelen van gezond eten in plaats van de nadelen van ongezond eten.
  • Laat frisdranken en vruchtensappen zoveel mogelijk staan.

Waar gaat die hele suikerdiscussie dan eigenlijk over?

Dat gaat met name om de producten waar we de suikers uit halen. Waarschijnlijk weet je zelf ook wel dat je beter geen suiker uit snoep, koek, taart of chips kan halen. Deze producten geven een verhoogd risico op diverse ziekten, zoals overgewicht, hart- en vaatziekten of diabetes type 2.

Het gaat met name om de suikers die van nature aanwezig zijn in een product. Zoals in volkoren graanproducten, fruit, groente of peulvruchten. Deze producten hebben een gunstig effect op de gezondheid.

Wist je dat …

  • … een glas frisdrank net zoveel suiker bevat als een glas vruchtensap?!
  • … een stuk fruit beter verzadigd én minder suikers bevat dan verse sap?
  • … van de 5 tot 6 suikerklontjes suiker die kinderen op een dag binnen zouden mogen krijgen, de Nederlander er gemiddeld zo’n 20 suikerklontjes per dag binnen krijgt?!
  • … kinderen van 1-18 jaar de meeste suikers binnen krijgen door frisdranken?

Zit jij met een vraag over suikers? Over hoeveel jij binnen krijgt of twijfel je aan bepaalde producten neem dan gerust contact op!

In deel twee gaan we dieper in op hoe je kunt zien of er nu veel of weinig suiker aan een product toegevoegd zit.

https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/koolhydraten.aspx

https://www.diabetesfonds.nl