Vocht

Heb jij ook zoveel moeite om voldoende te drinken? Dan ben je zeker niet de enige. Ongeveer de helft van ons lichaam bestaat uit vocht. Dagelijks heb je 1,5 tot 2 liter vocht nodig. Dit zijn minimaal 10 glazen van 150 ml. Dat is moeilijker dan gedacht. In deze blog kom je meer te weten over waarom drinken nou zo belangrijk is.

Functies van water

Water heeft veel belangrijke functies. Eigenlijk kunnen we niet zonder water. Als er geen water zou zijn, dan zijn we binnen een paar dagen dood.

Water is in het lichaam een bouwstof voor onze cellen, een transportmiddel  van voedingsstoffen, afvalstoffen en hormonen, als oplosmiddel en in de spieren heeft het een functie als smeermiddel.  Daarnaast zorgt vocht dat we het lichaam op de juiste temperatuur kunnen houden. Kortom, water is heel belangrijk!

Vochtbalans

De hoeveelheid vocht moet in balans zijn. Dit betekent dat er net zoveel vocht het lichaam in moet als dat eruit gaat. Vocht verlaat het lichaam op verschillende manieren.

  • Plassen
  • Zweten
  • Ademen

Te weinig drinken

Als je te weinig drinkt kun je dit op verschillende manieren aan het lichaam merken. Zo kan je urine donkerder van kleur zijn, kun je hoofdpijn of lusteloos zijn en er kan sprake zijn van verstopping. Verstopping betekent dat de ontlasting niet meer goed door de darm gaat en daar blijft zitten.

Tips om voldoende binnen te krijgen

Alles wat je drinkt of eet (soep, yoghurt, etc) telt mee als vocht.

Een deel van het vocht krijgen we binnen vanuit de voeding, vaak door middel van groente en fruit. Het andere deel moet erbij gedronken worden. Hoe kun je dit motiveren:

  • Zorg standaard voor een glas water bij iedere maaltijd. Doe dit met het hele gezin en geef zelf het goede voorbeeld.
  • Maak een vochtlijst, na ieder glas drinken kan er een glas afgestreept worden en aan het einde van de dag moet die rij vol zijn.
  • Neem bij iedere broodmaaltijd ook een (melk)product.
  • Zet een literfles water neer die aan het einde van de dag leeg moet zijn.
  • Maak water aantrekkelijk. Doe er bijvoorbeeld wat komkommer of munt in. Het water krijgt zo een lichte smaak, zonder zuren. Ook kun je bijvoorbeeld stukjes fruit invriezen als ijsklontjes en dit in het water doen. Doe niet te vaak en niet meer dan een paar stukjes fruit in het glas. Fruit bevat ook zuren die de tanden kunnen aantasten.

Leg de focus vooral op het drinken van water en 2-3 glazen melk(producten) per dag. Water is de beste dorstlesser. Probeer sap, limonade en frisdrank te vermijden en anders de mate te beperken tot een aantal glazen per week (probeer niet vaker dan 1x per week).

Er zijn toch ook light frisdranken? Ja, dat klopt. Hier is de suiker vervangen door zoetstoffen. Zonder dat ze calorieën of suiker bevatten, wordt dit ook afgeraden. Dit in verband met het zuur in lightproducten wat je tandglazuur kan aantasten.

Zo hebben we even genoeg over vocht en water. De conclusie is om zoveel minimaal 10 glazen van ca. 150 ml te drinken. Mochten er na het lezen van deze blog nog vragen opkomen kun je altijd contact opnemen per mail, chatfunctie op de website of bellen.

Neem ook contact op bij interesse aan een schema om de hoeveelheid vocht in bij te houden.

Succes!